
SAVETI
Desetak
praktičnih saveta
za dobar ofsetni otisak
Kada pođu u štampariju iskusni grafički producenti i dizajneri dobro se pripreme. Pored grafičkih filmova, ponesu osmeh na licu, dobru priču za vlasnika štamparije o mogućem velikom poslu garniranu Johnny Walkerom, Rubinov vinjak za mašinistu, kilogram kafe za gospođe iz dorade...
Autor ovog teksta, pored ovakvih priprema, predlaže i sledećih 10 koraka
1. Prezentirajte klijentu (naručiocu posla) što impresivnije idejno rešenje
U cilju dobijanja posla, a i zbog smanjenja rizika od nesporazuma, idejno resenje prezentirajte kao kolorni otisak (minimum Stylus Color). Slajdove prezentirajte i komentarisite na rasvetnom uredaju (montazni sto ili portabl rasvetna kutija) i obavezno se ogradite od onih nedostataka koje se korekcijama na kompjuteru ne mogu poboljsati (neostri, pretamni slajdovi i sl.).
2. Kontrolisite sami sve faze
Cak i u najkvalitetnijim studijima za pripremu i u stamparijama sa najsavremenijom opremom, greske se desavaju jer je ljudski faktor presudan u celom procesu. Koncepcija poslovanja u vecini studija za pripremu i u stamparijama, jeste da je produktivnost najvaznija, a kvalitet samo pozeljan. Unutrasnja kontrola uglavnom ne postoji, tako da sami morate da proveravate sve faze.
3. Pre izrade grafickih filmova obavezno predajte klijentu definitivno resenje na potpis
Svojim potpisom klijent je odobrio sadrzaj i korekturu teksta, sto je izuzetno vazno. Za svaki slucaj, korekturu i lekturu teksta poverite strucnom licu. Korekturu radite samo na odstampanom otisku, a ne na monitoru.
4. Pripreme za stampu iz CMYK-a ili sa SPOT bojama imaju svoje specificnosti
Kada pripremate PS (Post Script) za stampu iz CMYK-a, pored standardne procedure drzite se sledeceg:
- obavezno stavite sivi klin (strip traku, kajlu) na svaku separaciju radi kontrole nanosa boje;
- izbegavajte gustine rastera vece od 70 tacaka/cm ( LPI = 175 ) za stampu na kvalitetnim papirima;
- za sada izbegavajte FM screening ( kod nas je stampa sa takvom pripremom jos u eksperimentalnoj fazi);
- otvorite PS u Acrobat Distilleru i proverite sve separacije;
- ako je tekst u serifnom fontu male punktaze, neka se stampa iz jedne boje.
Ako u pripremi za stampu sa spot (mesanim) bojama nemate iskustva, najbolje da pre izrade filmova konsultujete stampara. Jedan od najkorisnijih saveta je da ne zaboravite da u ovakvoj pripremi, kod "strogog" pasera gde se dve boje dodiruju, svetlija boja obicno "gazi" tamniju. Svetlijoj boji dodajte outline od 0.1 ili 0.2 mm jer se papir u stampi deformise, pa je, bez navedene korekcije, vrlo tesko pravilno upasovati boje. Zajednicko za obe pripreme je da se sa stamparom treba konsultovati oko broja garnitura grafickih filmova i nacina slaganja na tabak, kako bi se olaksala montaza.
5. Graficke filmove pregledajte detaljno na rasvetnom stolu ili bar na belom papiru
- prvo proverite, mada se to retko desava, da li su filmovi osteceni i da li je sihta na pravoj strani;
- proverite da nisu izostavljeni kolori ili tekstovi i da li su im dimenzije tacne;
- proverite da li separacije medusobno odgovaraju;
- svaki film za CMYK mora da ima pasere, cajtne za obrez i sivi klin u svakoj separaciji;
- kod "strogih" pasera na filmovima za stampu sa SPOT bojama, proverite da li jedna boja "gazi" drugu.
6. U toku stampe greske se cesto desavaju. Otklonite ih!
Kao prvo, nabavite neophodan pribor - lupu i kartu boja. Zatim se izborite za probni otisak makar jednog tabaka. Ako u tome ne uspete, obavezno uradite kolorni proof na stampacima Dye Sublimation ili Tektronix. Ovakav proof se moze, u nedostatku probnog otiska, koristiti kao okvirni reper za stampu. Kod ofset stampe cetiri stvari su presudne za kvalitet:
- montaza - kada je gotova morate je pregledati i odobriti, a u vecini slucajeva rade se i ozoliti koji se takodje odobravaju potpisom;
- kopiranje ploca - nepravilnim eksponiranjem mogu se izgubiti vrednosti rastera, te se time dobija i los kvalitet otiska;
- paser - za to je odgovoran masinista i tu tolerancije nema;
- pravilan nanos boja - kod stampe na jednobojnim masinama to je dosta problematicno jer se kod nas denzitometri ne koriste, pa u nedostatku probnog otiska, reper mora biti strip traka na kojoj se nanos i kontrolise. Kod visebojnih masina, ovo je mnogo manji problem jer se vasim prisustvom stvar moze na vreme korigovati.
U moru ovih i ostalih potencijalnih gresaka, utesite se cinjenicom da greske, ako nisu veoma izrazene, korisnik stampanih propagandnih materijala nece primetiti.
7. Oformite svoju "ekipu"
Izbegavajte ceste promene stamparija. Jedan od sustinskih problema u celoj prici je sto skoro svi ofset stampari imaju dosta posla, pa se ponasaju komotno i ne uzbu|uju se mnogo zbog svojih gresaka. Zbog toga treba imati odgovarajucu taktiku za saradnju. Kod ovakvih poslova, medusobne obaveze se ne definisu ugovorima vec sve ostaje na usmenim dogovorima i obecanjima. Zato upoznajte dobre i lose strane vaseg stampara, kontrolisite ga u onim fazama gde je to potrebno, redovno mu donosite poslove, zahtevajte da ponovi stampu kada je kvalitet los s obrazlozenjem da cete, u protivnom, izgubiti klijenta...
8. "Crne tacke" na celom putu
- prilikom prezentacije resenja odstampanog na Stylus-u, klijentu nije naglaseno da je to samo "atmosfera", a ne definitivne boje - obavezno to naglasite;
- klijent je izvrsio korekturu teksta, overio ga, ali su greske ostale - uradite sami korekturu ponovo;
- otvoreni fajl ide na osvetljavanje - proverite PS pre osvetljavanja jer moze doci do promena u geometriji i fontovima ili do nekih drugih problema;
- boje kod "strogog" pasera za stampu za SPOT bojama se ne "gaze" - dodajte outline;
- ako stampate velike tonove sa mesanim bojama (sto je cesto problematicno), radite to u dobrim stamparijama - trazite da vam potvrde da ce ton biti dobar i da nece apcigovati;
- linijatura na filmovima ne odgovara kvalitetu papira - ako se radi na manje kvalitetnim papirima poput hromo kartona, roto papira i slicno, potrebno je smanjiti linijaturu;
- odstampani tabaci imaju puno piknica (sitnih tackica) - ovo se javlja zbog prasine, te je potrebno propustiti tabake "na prazno" kroz masinu;
- boja se brise sa otiska prilikom lakog trljanja prstom - ovo se uglavnom desava kod sjajnog kunstdruka, pa je bolje lakirati tabake ili se konsultovati sa stamparom;
- posao mora da bude gotov "za juce" - kvalitet neka bude vazniji od roka;
- komplikovana dorada - obavezno proverite prvi zavrseni primerak.
9. Izborite se za dobar honorar
Ovo je ozbiljan i odgovoran posao (sto klijenti ili direktori agencija cesto zaboravljaju), te samo uz odgovaraju}u saradnju sa ostalim clanovima ekipe i adekvatan honorar mozete kvalitetno i motivisano da zavrsite posao.
10. Ne zaboravite na osmeh, dobru pricu, viski, vinjak i kafu...

Štamparija Grafing
Karpoševa 26
11030 Beograd
Tel/fax: 011.354.3351
Mob: 063.273.664
info@grafing.rs